امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰


چکونگی غلبه بر ترس کودکان در خلاصه مطالب کارگاه روانشناسی کودک

ترسیدن کودکان از مسائل مختلفی مانند تاریکی، حشرات، ملاقات با افراد جدید، قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید و… یک امر طبیعی است و به محض اینکه احساس امنیت بکنند این نگرانی و ترس کاملا از بین می‌رود.

راهکارهای کاهش ترس کودکان:

در یک کارگاه روانشناسی کودک که برای مقابله با ترس کودکان برگزار شد، روش‌هایی برای کاهش ترس آن‌ها ذکر شد. نکته‌ی مهم این است که این غلبه بر ترس ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد.

تشریح و توضیح منطقی مسائل

برخی از کودکان با شنیدن توضیحات منطقی درباره چیزهایی که باعث ترس آن‌ها شده‌است، احساس امنیت می‌کنند و این کار کمک می‌کند بتوانند بر ترس خود غلبه کنند. مثلا به او بگویید با اینکه جاروبرقی همه آلودگی‌ها و زباله را به داخل می‌کشد اما نمی تواند عروسک، اسباب بازی یا انگشت پای پدرشان را ببلعد.

در مواردی می‌توان با قرار گرفتن در فاصله‌ی امنی از آنچه که باعث ترس کودک می‌شود، درباره آن به کودک خود توضیح دهید و نشان بدهید که چیزی برای نگرانی وجود ندارد. مثلا اگر از حیوانات می‌ترسد باهم به باغ وحش بروید و در فاصله مناسبی از قفس حیوانات قرار بگیرید و اجازه بدهید کودک از نزدیک زندگی حیوانات را ببیند.

روش کمک کننده دیگر این است که برای کودک خود داستانی از کودکی تعریف کنید که ترس مشابه داشته‌است و توانسته بی مشکل از آن عبور کند.

به ترس‌های او نخندید

شاید مسائلی که فرزندتان را می‌ترساند مانند موجودات خیالی، برای شما خنده دار باشد اما هرگز به ترس او نخندید و او را تحقیر نکنید. در عوض سعی کنید به او دلداری بدهید و خاطرش را جمع کنید که ترسیدن یک امر کاملا طبیعی است که می‌توانید باهم تلاش کنید تا بر آن غلبه کنید.

سعی نکنید کودکتان را متقاعد کنید که هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. با این کار او را فقط غمگین‌تر و نگران‌تر می‌کنید. به او احساس امنیت بدهید.

ترس‌های خود را مقابل کودک خود نشان ندهید

ترس‌های خود را به هیچ وجه جلوی کودک خود بروز ندهید و سعی کنید آن‌ها را از بین ببرید. اگر از رفتن به دندان پزشکی ترس دارید برای کودکتان اعتراف کنید که دوست ندارید به دندانپزشکی بروید اما برای سلامت دندان‌های خود مجبور به رفتن هستید.

اگر فرزند شما ببیند شما از چیزی می‌ترسید او هم باور می‌کنید چنین مسائلی ترسناک هستند حتما از آن‌ها خواهد ترسید.

وسایل آرامش بخش

اجازه بدهید وسایلی که باعث آرامش کودک می‌شود مانند عروسک، همراه خود داشته باشد به ویژه در زمان‌هایی که شما نمی‌توانید همراه او و در کنارش باشید. اینگونه وسایل به کودک احساس اطمینان بخشی می‌دهد و به او کمک می‌کند راحت تر با ترس‌ها و نگرانی‌های خود کنار بیاید.

مطمئن باشید او از ۴ سالگی به بعد این وسایل را کنار خواهد گذاشت و به دنبال روش‌های دیگری برای کم کردن ترس خود خواهد بود.

به شکل بازی درآوردن ترس‌های کودک

یکی دیگر از راهکارهای مناسب این است که سعی کنید از چیزی که کودکتان می‌ترسد آن را به صورت یک بازی درآورید تا او متوجه شود چیز آنچنان ترسناکی نیست.

مثلا اگر از دکتر می‌ترسد در نقش دکتر با او بازی کنید یا اجازه بدهید با همراه داشتن وسایل اسباب بازی پزشکی به مطب پزشک برود. یا اگر از غریبه‌ها می‌ترسد یک عروسک را در نقش یک غریبه در بازی وارد کنید تا برایش ملموس‌تر بشود.

رو به رو شدن با مسائل ترسناک با یکدیگر

یکی از راهکارهای مناسب برای غلبه بر ترس کودکان این است که سعی کنید با هرچیزی که باعث ترس کودکتان شده‌است باهم مواجه شوید و او را همراهی کنید. مثلا برای غلبه بر تاریکی هنگام شب با یکدیگر به اتاق او بروید تا با حضور شما در آنجا مطمئن شود چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

یا حتی می‌توان از گارد محافظ استفاده کرد، منظور وسیله یا جمله‌ای است که کمک می‌کند ذهن کودک از ترسش دور شود.

با آزمون خطاهای متفاوت شما و کودکتان می‌توانید باهم احساس قدرت در او ایجاد کنید تا بتواند بهتر در برابر ترس‌هایش واکنش نشان دهد.

چکونگی غلبه بر ترس کودکان در خلاصه مطالب کارگاه روانشناسی کودک

اگر ترس کودک شما روی فعالیت‌های روزانه او تاثیر می‌گذارد، مثلا حمام نمی‌رود چون از آب می ترسد، زنگ خطری برای شماست و باید حتما با پزشک کودک خود در این رابطه مشورت کنید. شاید کودک شما دچار فوبیا (ترس غیرمنطقی زیاد و پایدار) یا نوعی ناهنجاری تشویشی داشته باشد.

حتی اگر ترس کودک زیاد است و به راحتی آرام نمی شود نیز باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.



 منبع: omidanacademy

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی