امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

هر فرد تعریف شخصی خود را از یک ارتباط احساسی دارد اما یک تعریف اصلی وجود دارد که برای همه مردم صدق می‌کند. در کارگاه روان شناسی با موضوع رابطه عاطفی سالم این گونه تعریف شد که ارتباط عاطفی مجموعه‌ای از احساسات فردی است که کنار هم جمع می‌شود تا بین دو نفر پیوند برقرار کند. اغلب ما فکر می‌کنیم پیدا کردن معشوق و شریک عاطفی مناسب، نهایت خوشبختی است؛ اما باید بدانید یافتن شریک عاطفی، تازه اول راه است. اگر راه‌های پایدار کردن رابطه را بدانید بالا و پایین‌های یک رابطه‌ی عاطفی برایتان غیرمنتظره و ناخوشایند نخواهد بود.

در کارگاه روان شناسی با موضوع رابطه عاطفی سالم نشانه‌های این نوع رابطه مورد بررسی قرار گرفت.

کارگاه روان شناسی با موضوع رابطه عاطفی سالم

کارگاه روان شناسی با موضوع رابطه عاطفی سالم

نشانه‌های تشخیص یک رابطه سالم از یک رابطه‌ سمی

۱- پس از خراب کردن اوضاع، چگونه آن را درست می‌کنید؟
در یک رابطه‌ی سالم وقتی قرار دیدارتان را به خاطر کار به بعد موکول می‌کنید، عذرخواهی کنید، او نیز وقتی فراموش می‌کند زباله‌ها را ببرد، همین کار را می‌کند؛ اما در یک رابطه‌ی سمی یکی از شما حاضر است به سیبری نقل مکان کند اما نگوید “متأسفم”. همه در رابطه‌شان مرتکب اشتباه می‌شوند؛ اما مهم‌ترین چیز این است که بتوانید به اشتباه‌تان اعتراف کنید.
۲- درباره‌ی همسرتان روی چه چیزی تأکید دارید؟
در یک رابطه‌ی سالم بیشتر در مورد چیزهایی با هم صحبت می‌کنید که شما را از رابطه‌تان خرسند می‌کند و کمی هم گلایه یا درخواست دارید تا چیز ناخوشایندی را که به‌تدریج وارد زندگی‌تان شده‌اند تغییر دهید؛ اما در یک رابطه‌ی سمی بیشتر تمایل دارید سرخوردگی‌ها و اوضاع فعلی‌تان را با صدای بلند به یکدیگر ابراز کنید تا اینکه درباره‌ی کارهای خوبی که هر یک از شما انجام داده است صحبت کنید.
۳- هر چند وقت یک بار از تنبیه سکوت استقاده می‌کنید؟
در یک رابطه‌ی سالم حتی وقتی یکی از شما از طرف مقابل دلخور است، باز هم به احساسات او فکر می‌کنید و نمی‌خواهید با بی‌توجهی رنجش غیرضروری ایجاد کنید؛ اما در یک رابطه‌ی سمی یک فرد بعد از دعوا کاملاً به طرف مقابل بی‌اعتنایی می‌کند.
۴- آیا هر یک از شما می‌تواند متکی به خود باشد؟
در یک رابطه‌ی سالم شما به طور مرتب با دوستان‌تان قرار می‌گذارید و همسرتان هم فعالیت‌های انفرادی خودش را دارد؛ اما در یک رابطه‌ی سمی شما دو نفر مثل چسب به هم چسبیده‌اید و نمی‌توانید از هم جدا شوید.
۵- تا چه حد می‌توانید صریح و بی‌پرده باشید؟
در یک رابطه‌ی سالم هر دوی شما احساس می‌کنید می‌توانید تقریباً در مورد همه چیز گفت‌وگو کنید، حتی در مورد اینکه با همسر سابق‌تان برخورد کرده‌اید یا وقتی با دوستان‌تان بوده‌اید کسی به شما پیشنهاد دوستی داده است؛ اما در یک رابطه‌ی ناسالم پی می‌برید که دارید چیزهای بی‌اهمیت و بی‌ضرر را از او پنهان می‌کنید مثلاً اینکه با دوستی صحبت کرده‌اید که همسرتان چندان از او خوشش نمی‌آید.

نشانه‌های جدی شدن رابطه عاطفی

۱- ابراز علاقه در جمع: هیچ‌وقت ابراز علاقه و اشتیاق را در جمع دست‌کم نگیرید. وقتی شما و شریک عاطفی‌تان با افتخار به دیگران نشان می‌دهید دلبند هم هستید، یعنی رابطه‌تان دارد جدی می‌شود.
۲- مهم شدن برای یکدیگر: هنگامی که طرف مقابل با انحراف از مسیر همیشگی راهش را طولانی‌تر می‌کند تا شما را خوشحال کند، یعنی قضیه برایش جدی است. وقتی کسی برایتان عزیز باشد، برخی نشانه‌های کوچک پیوسته تکرار می‌شوند تا جایی که دوست دارید همان طور که مراقب خودتان هستید، مراقب طرف مقابل هم باشید.
۳- اعتماد کردن به یکدیگر: یکی از نشانه‌های مهم یک زوج باثبات اعتماد است. رابطه‌ی سالم و محکم در همه‌ی شرایط، چه در سختی‌ها و چه در خوشی‌ها آشکار و صادقانه است.
۴- احساس فوق‌العاده داشتن در کنار یکدیگر: وقتی کنار او هستید گذر زمان را متوجه نمی‌شوید و گذران وقت را با هیچ‌کسی به اندازه‌ی وقت‌گذرانی با او دوست ندارید. اگر شریک عاطفی‌تان خانه و دنیایتان است، بدانید قضیه جدی است.

ویژگی‌های یک رابطه عاطفی سالم

در کارگاه روان شناسی با موضوع رابطه عاطفی سالم، ویژگی‌های این نوع رابطه برشمرده شد:
۱- احترام: شما باید همیشه احترام یکدیگر را نگه دارید.
۲- اعتماد: شما باید بتوانید به شریک عاطفی‌تان اعتماد کنید.
۳- صداقت: هیچ‌وقت به یکدیگر دروغ نگویید حتی اگر به ضررتان باشد.
۴- همدلی: همدلی به معنی تلاش برای درک شرایط شریک عاطفی‌تان است.
۵- مهربانی: فقط کمی محبت و مهربانی می‌تواند ضامن یک رابطه خوب و سالم باشد.
۶- تعهد: رابطه عاشقانه شما را متعهد می‌کند و دیگر مانند قبل آزاد نیستید تا خیلی از کارها را انجام دهید.
۷- فکر: به او فکر کنید. او را بشناسید. شناخت یکی از ویژگی‌های رابطه عاشقانه سالم است.
۸- عفو و بخشش: ممکن است در طول یک رابطه عاشقانه صدمه دیده باشید اما اجازه دهید کینه‌ها از قلب‌تان پاک شوند.
۹- سازش: در یک رابطه‌ی عاشقانه سالم قطعاً سازش حرف اول را می‌زند.
۱۰- تقدیر: از هم ممنون باشید. باید از خودتان و او برای اینکه هنوز یک رابطه‌ی سالم دارید ممنون باشید.

رابطه عاطفی سالم

راه‌های تضمینی برای عمیق‌تر کردن رابطه‌ عاطفی

۱- خاص بودن طرف مقابل‌تان را قبول کنید: شریک عاطفی‌تان را همان گونه که هست بپذیرید. انتظارات غیرواقع‌بینانه فقط منجر به خسته شدن شما از رابطه می‌شوند که یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن رابطه است.
۲- هر از گاهی مهربان شوید: تحقیقات نشان می‌دهد که جمع شدن رفتارهای کوچک مکرر تأثیر بزرگ‌تری بر خوشبختی روابط زوج‌ها دارد تا رفتارهای بزرگ هر از گاهی.
۳- با هم و در کنار هم تغییر و رشد کنید: رابطه عاطفی شما یک موجود زنده است که برای رشد و پیشرفت نیاز به غذا دارد. بهترین راه برای غذا دادن به آن ایجاد تغییر در آن است.
۴- مراقبت و حمایت کنید: یکی از چیزهایی که زوج‌ها برای تقویت رابطه‌شان به آن نیاز دارند حمایت است.
۵- بخندید: خنده یک تمرین معنوی است. در یک رابطه‌ی عاطفی خنده به عنوان یک داروی خوشبختی عمل می‌کند.
۶- راهی سالم برای ارتباط پیدا کنید: داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی یکی از عوامل مؤثر در ماندن کنار همدیگر است.
۷- هر هفته عاشق شوید: قرار ملاقات‌های ناگهانی فوق‌العاده هستند. با یک قرار ملاقات در هفته، عشق و رابطه‌تان را همیشه سالم نگه دارید.




منبع: omidanacademy

نظرات (۱)

عالی بود مطالب.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی