امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

تحقیقات گذشته بیشتر بر رابطه افسردگی مادران با بروز مشکلات روانی، اجتماعی و عاطفی در کودکان متمرکز بوده‌است و مطالعات کمتری درباره‌ی افسردگی پدر و تاثیرات آن بر فرزندان انجام شده‌است.

لازم به ذکر است بروز علائم افسردگی مانند عصبانیت و پرخاشگری در کودکی و سنین کمتر نشاندهنده‌ی وقوع افسردگی در بزرگسالی نیست. به همین دلیل اغلب کمتر به این نشانه‌ها توجه می‌شود و حتی گاهی باعث تشخیص اشتباه می‌شود.

خلاصه مطالب دوره روانشناسی با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان

در یک دوره روانشناسی که با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان برگزار شد به نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده‌است اشاره شد.

بر اساس این مطالعات مشخص شد که افسردگی پدران هم بی تاثیر بر سلامت روان کودکان نیست. اما همچنان افسردگی مادران نسبت به افسردگی پدران، بیشتر باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در کودکان می‌شود.

مطالعه‌ای که به تازگی بر روی حدود ۱۴ هزار خانواده ساکن در بریتانیا و ایرلند انجام شده‌است مشخص کرده‌است که هردوی والدین نقش به سزایی در جلوگیری و ابتلا به افسردگی در کودکان دارند.

بنابر گفته‌ی دکتر جما لوئیس سرپرست این تحقیق، با توجه به این که مادران وقت بیشتری را با کودکان می‌گذرانند، اغلب دیدگاه “مقصر دانستن مادر” در زمان مسائل مربوط به سلامت روان مطرح می‌شود.

اما خانم لوئیس می‌افزاید که این تحقیق نشان داده که “ما باید به نقش پدران هم دراین مورد توجه داشته باشیم.”

گاهی مشاهده می‌شود که پدرانی که مشکلات روحی و افسردگی دارند، تلاشی برای درمان آن نمی‌کنند و دقیقا طولان شدن مدت افسردگی تاثیر دوچندانی بر فرزندان دارد.

نتایج این تحقیق نشان داد در کودکانی که پدرانشان علائم افسردگی داشته‌اند، علائم مشابهی دیده شده‌است. از نظر مقیاس این یافته‌های جدید تا حدی مشابه همان تاثیری است افسردگی مادران بر فرزندان داشته‌است.

علائم افسردگی

علائم روانی می‌تواند شامل حس اعتماد بنفس پایین، نداشتن انگیزه و احساس گریه کردن شود.

علائم اجتماعی ممکن شامل دوری از دوستان و فاصله گرفتن از فعالیت‌های اجتماعی شود.

روند وقوع افسردگی در کودکان

افسردگی پدران و مادران باعث می‌شود آن‌ها روز به روز غمگین‌تر، افسرده‌تر و ناامیدتر، بیشتر خسته و کلافه بشوند و به اندازه‌ای شرایط روحی آن‌ها بد شود که هم بر زندگی اجتماعی و کار آن‌ها تاثیر بگذارد و هم منجر به بحث و جدل بیشتر با یکدیگر و کودکانشان بشود.

چنین رفتاری به شکل گیری افکار و ذهنیت منفی در کودکان منتهی می‌گردد که باعث ایجاد افسردگی در آن‌ها می‌شود.

خلاصه مطالب دوره روانشناسی با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان

خلاصه مطالب دوره روانشناسی با موضوع تاثیرات افسردگی والدین بر فرزندان

روش درمان

مشکل آنجایی‌ است که این پدران و مادران معمولا سعی می‌کنند نشانه‌های افسردگی خود را پنهان کنند و به طور کلی آن را نادیده بگیرند. چون تصور می‌کنند داشتن مشکلات روحی به این معنی است که والدین خوبی برای فرزند خود نیستند اما نمی‌دانند که دقیقا این کار آن‌ها لطمه‌ی بزرگی به کودکشان وارد می‌کند.

در صورت طولانی شدن نشانه‌های افسردگی بهترین کار مراجعه به یک مشاور یا روانشناس است. در عین حال باید تلاش کنند خودشان به خودشان کمک کنند.




منبع: omidanacademy

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی