امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰
آشنایی مختصر با مفهوم خشونت خانوادگی

خشوت خانوادگی مسئله‌ای ریشه دار هست که تا سده‌های پیش فقط به اعمال خشونت در برابر همسر اطلاق می‍شد اما با گذشت زمان به خصوص پس از جنگ جهانی دوم این تعریف شکل گسترده‌تری پیدا کرد.

تعریف خشونت خانوادگی

به طور کلی خشونت خانوادگی به معنای اعمال رفتار خشن و سلطه جو از سمت یکی از اعضای خانواده بر عضو دیگری از آن خانواده است. از خشونت برای بدست آوردن قدرت و کنترل نمودن یک عضو خانواده استفاده می شود. در زیر یر تعریف دقیق‌تری از این موضوع را ارائه می‌دهیم:
“به عمل و یا برخوردی اطلاق می‌گردد که بر اساس آن، شخصی بر شخص دیگری، عمداً، در حومه و یا چارچوب خانواده، ‌صدمه‌ی فزیکی و یا اخلاقی وارد می نماید”

قربانیان خشونت خانوادگی

رایج‌ترین نوع خشونت را ضرب و شتم، تحقیر و توهین و تهدید فرد، آزار و اذیت جنسی (حادترین نوع آن تجاوز است) و… و در مواردی نادر اعمال محدودیت اقتصادی تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است خشونت‌های کلامی و روانی نسبت به خشونت‌های فیزیکی درصد بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق مطالعات اجتماعی معمولا کودکان هدف اصلی خشونت‌های خانوادگی هستند و پس از آن‌ها در رده‌ی دوم زنان قرار دارند. مردانی که اعضای خانواده خود را مورد آزار فیزیکی و تعرض قرار می‌دهند در زمینه‌های دیگر هم سابقه اعمال رفتار خشونت آمیز داشته‌اند.

دکتر هامش درویش، متخصص اختلالات روانی در انگلستان درباره خشونت علیه کودکان می‌گوید: «فرزندانی که از کودکی فقط آموخته‌اند که به همه درخواست‌های والدین و بزرگ‌ترهای خانواده پاسخ “بلی” بدهند و اگر “نه” بگویند در معرض خشونت و لت وکوب قرار می‌گیرند، در بزرگسالی احتمال آن‌که هرگاه “نه” می‌شنوند از ابزار خشونت استفاده کنند بیشتر است. به همین دلیل فرزندان خانواده‌های که پدران بسیار جدی و پیشانی‌ترش دارند، اکثرا خشونت‌گرا بار می‌آیند و بوسیله‌ی اِعمال خشونت، واکنش قهرآمیز خود را به عوامل ناخوشایند ارائه می‌کنمد، نه از راه تحمل‌پذیری، حوصله‌مندی و گفتار منطقی. چنین افراد در بزرگسالی تبدیل به یک پدر یا مادر مهاجم، خشن و آزاردهنده شده و بسیار احتمال دارد کودک خود را آسیب بزنند».

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که از هر سه قربانی خشونت خانوادگی دو نفر آن‌ها زن و یک نفر آن‌ها مرد می‌باشند که این موضوع بیانگر این است که مردان هم مورد خشونت از سمت همسران خود قرار می‌گیرند.

آشنایی مختصر با مفهوم خشونت خانوادگی

اثرات خشونت خانوادگی

یکی از تاثیرات خشونت خانوادگی، آسیب‌های ذهنی و روانی اجتماع است. یعنی خشونت خانوادگی فقط محدود به چارچوب خانواده نمی‌گردد و ابعادی از آن به اجتماع هم راه می‌یابد و حتی گاهی افراد قربانی این خشونت برای درمان دردهای خود به اعتیاد پناه می‌برند. آمار نشان می‌دهد ۴۰ تا ۵۰ دردصد کودکانی که در دوران کودکی‌شان مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم والدین خود قرار گرفته‌بودند، دست به رفتارهایی همچون جنایت، بی اعتنایی نسبت به شهروندان، روآوری به مواد مخدر و… می‍زنند.

خانواده همان‌طوری‌ که اولین لانه‌ی شکل‌گیری خشونت و زیان‌های ناشی از آن است، به همان گونه می‌تواند بهترین و مصئون‌ترین لانه برای محبت، اعتماد، توجه و درک این که هر انسان حق استفاده از آزادی‌ها و روابط مشروع اجتماعی را دارد، باشد. پیش‌گیری از حاد شدن کشیدگی‌های خانوادگی با تفاهم، درک و احترام متقابل می‌تواند بهترین راه حل برای رفع زورگویی وخشونت باشد.
شرکت در کارگاه‌‌های روانشناسی امیدان حضور جوانان و استفاده از مشاوره روانشانسی خانواده این مرکز می‌تواند در شناخت و آگاهی این معضل یعنی، خشونت خانوادگی مثمرثمر واقع گردد.




منبع: omidanacademy

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی