امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

امیدان آکادمی

برگزاری کارگاه های روانشناسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰


خلاصه مراحل روانی جنسی در کارگاه روان شناسی روانکاوی از نگاه فروید

در مطلب قبلی از کارگاه روانشناسی گفتم که درباره مباحث فروید در آن بحث می شد. در این کلاس ها که جزو  کارگاه های روانشناسی برای عموم محسوب می شد ، مطالبی را درباره فروید و نظریه روانکاوری آموختم که در این نوشتار سعی میکنم خلاصه ای از آن را برای شما ارئه دهم :

مراحل روانی جنسی که در کارگاه روانشناسی مطرح شد

شخصیت انسان در جریان یک رشته مراحل منظم و قابل پیش بینی زیستی رشدی که ترتیب زمانی داشته و هر یک ، چالش های خود را دارند ، پخته می شود. این که شخص مراحل دهانی ، مقعدی ، آلتی (ادیپی /الکترایی) ، نهفتگی و تناسلی را چطور پشت سر بگذارد و ماهیت و کیفیت مراقبت های والدین چگونه باشد ، بر سر زندگی شخصیت تاثیر می گذارد. در یک شخصیت بهنجار ، انرژی لیبیدویی چنان موثر و درست توزیع می شود که تمام بخش های شخصیت ، مقدار انرژی لارم برای بهینه کار کردن را دریافت می کنند. اما در شخصیت نا بهنجار ، یک یا چند عنصر شخصیت نا متعادل می شوند و شخص ، درگیر رفتار نا کارآمد می شود. برای نمونه کسی که ایگوی ضعیفی دارد ، انرژی لیبیدویی کافی در ایگوی خود سرمایه گذاری نکرده تا ایگو بتواند به تعارض میان توقعات رقیب اید و سوپرایگو رسیدگی کند. او که نمی تواند در برابر فشارهای محیطی ، ثبات هیجانی خود را حفظ کند ، به سوی افسردگی واپسروی میکند یا درگیر نشانه های اضطراب می شود.

در هر مرحله رشد روانی جنسی ، یک ناحیه شهوت زا درگیر است. نواحی شهوت زا ، بخش هایی از بدن هستند که وقتی از تنش رها می شوند و انرژی لیبیدویی در اختیارشان قرار می گیرد ، احساس لذت می کنند.

مرحله دهانی

انرژی لیبیدویی کودک در بدو تولد در اید متمرکز است. در مرحله دهانی رشد ، یعنی بین زمان تولد تا تقریبا هجده ماهگی ، لیبیدو در نواحی دهانی نیروگذاری می شود. نوزاد دنیا را از طریق دهان کشف میکند . جویدن ، مکیدن ، خوردن ، گاز گرفتن و گریستن ، موجب تخلیه تنش می شوند و نوزاد را کامروا می کنند. پستان مادر شی ارضا کننده و لذتبخش است.

کیفیت مراقبت های والدین در این مرحله شالوده سلامت روان و آسیب های روانی کودک را پی ریزی میکند. به عنوان مثال اگر از کودک مراقبتی توام با ظرافت و حساسیت و محبت آمیز به عمل آید ، تصویر مثبتی از خودش و دیگران در ذهنش نقش می بندد . اما اگر محرومیت دهانی شدید را تجربه کند ، آنرژی لیبیدویی او در مرحله دهانی حبس می شود ، چون تمانا و احتیاج شدید او بر آورده نشده و در صدد جبران لذت از دست رفته بر می آید. وقتی نیاز های دهانی بر آورده نمی شوند و کودک از پستان محروم می شود ، تحمل ناکامی او کم میشود و در بزرگسالی به راحتی اسیر اضطراب ، خشم ، درماندگی و افسردگی می شود. اما وقتی نیازهای دهانی کودک بیش از حد بر آورده شود ، خطر خود شیفتگی وجود دارد و شخص در بزرگسالی احساس میکند در تمام توقعات خود محق است. بسیاری از آسیب های روانی بزرگسالی از جمله وابستگی ، بی اعتمادی و واماندن از مراقبت ظریف و دلسوزانه از دیگران ، در تثبیت های دهانی ریشه دارد.

مرحله مقعدی

در مرحله مقعدی که حدود هجده ماهگی تا سی و شش ماهگی است ، لیبیدو در ناحیه مقعدی نیروگذاری می شود. تخلیه مدفوع و ادرار ، یا ول کردن ، لذت بخش است. وقتی والدین ، آموزش روی لگن نشستن را شروع میکنند ، کودک از این که باید مدفوع و ادرارش را نگهدارد ، ناراحت می شود. اگر تربیت و نحوه راهنمایی کودک درست باشد ، در بزرگسالی از عهده بسیاری از مسئولیت ها بر خواهد آمد. آموزش به شدت سختگیرانه یا سهل گیرانه آداب توالت رفتن می تواند مشکلاتی را در بزرگسالی ایجاد کند. اگر والدین خیلی سختگیرانه و قهر آلود برخورد کنند ، ممکن است کودک در برابر کنترل بیرونی مقاومت کند و مدفوع اش را نگهدارد. در این صورت ، آدمی لجوج ، اهل مقاومت و سرکش می شود یا بیش از حد شاکی می شود. اما اگر والدین خیلی سهل گیری کنند ، توان کنترل و تحمل ناکامی کودک به قدر کافی پرورش نمی یابد و اسیر اضطراب ، خشم و درماندگی می شود. فرزندان این والدین در بزرگسالی ممکن است مقعدی -احتباسی (لجوج – خسیس) ، منفعل – پرخاشگر  یا مقعدی – دفعی (کثیف و نامرتب ولی سخاوتمند) شوند


منبع: omidanacademy

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی